7 Τρόποι Να Εντάξετε Το Διαβήτη Στη Ζωή Σας

Το να διαγνωστεί κάποιος με διαβήτη είναι ένα συνταρακτικό γεγονός που προκαλεί έντονα αρνητικά συναισθήματα. Κάποιοι άνθρωποι αρνούνται να το πιστέψουν ή αισθάνονται έντονο θυμό. Άλλοι αισθάνονται θλίψη, φόβο για το μέλλον ή ακόμη και ντροπή ή ενοχή.

Είναι απόλυτα φυσιολογικό και σύνηθες η διάγνωση του διαβήτη να συνοδεύεται από μια διαδικασία «πένθους», από τα στάδια της οποίας περνούν όλοι σχεδόν οι άνθρωποι. Η ένταση και η διάρκεια αυτής της διαδικασίας ποικίλουν και εξαρτώνται από την πρότερη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου, την προσωπικότητά του και τον προ- διαβήτη τρόπο ζωής.

Σύμφωνα με ευρήματα επιστημονικών μελετών συνήθως περνά ένα διάστημα περίπου ενός έτους μέχρι το άτομο να αποδεχθεί τη διάγνωση του διαβήτη και να συμφιλιωθεί με αυτήν. Ο χρόνος αυτός είναι πολύ σημαντικός για την πορεία της ζωής και τον τρόπο που θα εντάξει ο καθένας το διαβήτη στη ζωή του. Σκοπός είναι να πάψει ο διαβήτης να αποτελεί πρόβλημα και ανυπέρβλητο εμπόδιο και να πάρει τη θέση του ως ένα ακόμη κομμάτι της καθημερινότητας του ατόμου.

7 τρόποι να εντάξετε το διαβήτη στη ζωή σας

Ενημερωθείτε

Όσο περισσότερο ενημερωμένοι είστε για το διαβήτη, τόσο περισσότερο θα αισθάνεστε ότι έχετε έλεγχο της κατάστασης. Άνθρωποι που έχουν διαγνωστεί με διαβήτη αναφέρουν πολύ συχνά ότι αρχικά αισθάνθηκαν ότι μετά το διαβήτη η ζωή τους είχε φτάσει στη τέλος της. Μέσα από την ενημέρωση και την πληροφόρηση γύρω από το διαβήτη και την αντιμετώπισή του κατάλαβαν ότι όχι μόνο δεν τελειώνει η ζωή αλλά μπόρεσαν να πετύχουν μια καλύτερη ποιότητα και έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Μιλήστε σε φίλους και συγγενείς

Αντί να κλειστείτε στον εαυτό σας και να αποκόψετε τα αγαπημένα σας πρόσωπα από την ενασχόληση με το διαβήτη προσπαθήστε να ανοιχτείτε, να τους εξηγήσετε τι ακριβώς είναι ο διαβήτης, πως επηρεάζει την καθημερινή σας ζωή και πώς αισθάνεστε για αυτό. Μια καλή ιδέα είναι να προσπαθήσετε να τους επιμορφώσετε γύρω από το θέμα του διαβήτη. Δώστε τους άρθρα που σας φάνηκαν κατατοπιστικά ή προτείνετέ τους ενημερωτικές ιστοσελίδες ή εκπομπές.

Φτιάξτε τη δική σας Ομάδα Κρούσης

Φτιάξτε μια ομάδα ειδικών στο θέμα του διαβήτη (ενδοκρινολόγος, διαβητολόγος, διατροφολόγος, ψυχολόγος υγείας) η οποία θα σας πλαισιώνει. Όταν επιλέγετε γιατρούς είναι πολύ σημαντικό εκτός από την επιστημονική τους κατάρτιση να λαμβάνετε υπόψιν και το πόσο άνετα αισθάνεστε να μοιραστείτε μαζί τους τους προβληματισμούς, τις ανησυχίες ή ακόμη και τις ενστάσεις σας γύρω από τη θεραπεία. ‘Ένας Ψυχολόγος Υγείας μπορεί να σας βοηθήσει σε αυτό, και να δουλέψετε σε στενή συνεργασία ώστε να καταστρώσετε το ιδανικό πλάνο διαχείρισης του διαβήτη προσαρμοσμένο στις δικές σας ανάγκες και συνήθειες.

Θέστε ρεαλιστικούς στόχους

Στην αντιμετώπιση του διαβήτη είναι πολύ σημαντικό να θέτετε ρεαλιστικούς στόχους. Δεν είναι εύκολο να αλλάξει κανείς τον τρόπο ζωής και τις καθημερινές του συνήθειες από τη μια μέρα στην άλλη. Ορίστε στόχους και προσπαθήστε να βάλετε τα δυνατά σας αλλά αποδεχθείτε ότι δεν είναι δυνατό να πετυχαίνετε το 100% κάθε μέρα.

Εστιάστε στη θετική πλευρά

Προσπαθήστε να σκέπτεστε θετικά. Αντί να αναλώνεστε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε, δοκιμάστε να εστιάσετε σε αυτά που κερδίζετε έχοντας διαβήτη. Σκεφτείτε για παράδειγμα πόσα έχετε μάθει για τον υγιεινό τρόπο ζωής, τις αλλαγές που έχετε ήδη επιτύχει, αλλά και πιο… χειροπιαστά πράγματα όπως η απώλεια βάρους που είναι πολύ πιθανό να πετύχετε ακολουθώντας την ενδεδειγμένη διατροφή για διαβήτη.

Εμπλακείτε ενεργά

Εγγραφείτε σε ένα Σύλλογο ανθρώπων με διαβήτη, ή/και συμμετέχετε ως εθελοντής/εθελόντρια σε κάποια εκδήλωση για το διαβήτη. Η ενασχόληση με κάτι τέτοιο ενδυναμώνει τη θετική σκέψη και μας θυμίζει ότι δεν είμαστε μόνοι σε αυτό, καθώς ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους που αντιμετωπίζουν τα ίδια ακριβώς προβλήματα με εμάς. Οι σύλλογοι και οι εκδηλώσεις για το διαβήτη αποτελούν πηγή πολύτιμων πληροφοριών αλλά και εξαιρετικά χρήσιμων διεξόδων και λύσεων σε καθημερινά προβλήματα που συνδέονται με το διαβήτη.

Ζητήστε βοήθεια όταν τη χρειάζεστε

Εάν οι συναισθηματικές δυσκολίες που συνδέονται με το διαβήτη σας ταλαιπωρούν για διάστημα μεγαλύτερο των 6 μηνών ή επηρεάζουν σημαντικά τη ζωή σας σε κάποιο τομέα, είναι σημαντικό να απευθυνθείτε σε κάποιον εξειδικευμένο ειδικό ψυχικής υγείας. Ο πλέον κατάλληλος για αυτό είναι ο Ψυχολόγος Υγείας και μπορεί να σας βοηθήσει στη διαχείριση των αρνητικών συμπτωμάτων αλλά και τη δημιουργία του ιδανικού πλάνου αντιμετώπισης του διαβήτη σε συνεργασία με το θεράποντα ιατρό ή το διαιτολόγο σας.

Στέλλα Πρίντεζη MSc Ψυχολόγος Υγείας - Παιδοψυχολόγος

bot01bot02bot03